Mitä on Google Ads mainonta?
Google Ads on Google-yhtiön mainosalusta, joka mahdollistaa mainosten näyttämisen Google-hakutulosten yhteydessä ja monissa muissa Google-verkostoon kuuluvissa sivustoissa ja sovelluksissa. Tämä mainontamuoto tunnettiin aiemmin nimellä Google AdWords. Google Ads on yksi suosituimmista ja tehokkaimmista alustoista digitaalisessa markkinoinnissa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Mainokset näkyvät potentiaalisille asiakkaille, jotka ovat aktiivisesti etsimässä tietoa tai tuotteita verkosta.
Paljonko Google-mainonta maksaa?
Google-mainonnan kustannukset muodostuvat aloituskustannuksista sekä kuukausikustannuksista. Aloituskustannukset pitävät sisällään mainonnan suunnittelun yhdessä kanssasi, mainonnan teknisen toteutuksen (kampanjarakenne, mainokset, kohdennus, seurantateknologia) sekä mainonnan käynnistämisen.
Alueellisen esim. Keski-Suomen tai Uudenmaan alueelle kohdistuvan Google-mainonnan kuukausikustannukset lähtevät liikkeelle muutamasta sadasta eurosta. Hintaan vaikuttaa mm. tavoiteltavan kohderyhmän koko sekä toimialasi kilpailutilanne. Kokonaishinta muodostuu Googlelle maksettavasta mainosrahasta sekä meidän ylläpito- ja optimointityömme osuudesta.
Google-mainonnan suosituimmat mainostyypit
Hakusanamainonta
Hakusanamainonta (englanniksi Search Engine Advertising, SEA) on digitaalisen markkinoinnin muoto, jossa mainostajat maksavat hakukoneille näyttääkseen mainoksia hakutulosten joukossa. Tämä mainonta perustuu yleensä mainostajan valitsemiin hakusanoihin. Kun asiakas tekee haun valituilla sanoilla, näkyvät mainokset hakutulosten ylä- tai alapuolella sekä muissa mainospaikoissa.
Hakusanamainonta on tehokas tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, jotka etsivät tiettyjä tuotteita tai palveluita verkosta. Se mahdollistaa myös tarkan seurannan ja analyysin mainonnan tehokkuudesta, mikä auttaa optimoimaan kampanjoita ja saavuttamaan parempia tuloksia.
Display-mainonta
Display-mainonta on tehokas tapa brändin näkyvyyden lisäämiseen, tuotteiden sekä palveluiden markkinoimiseen ja kävijöiden houkuttelemiseen verkkosivustoille. Display-mainonta (englanniksi Display Advertising) on digitaalisen markkinoinnin muoto, joka käsittää mainosten näyttämisen verkkosivustoilla sekä mobiilisovelluksissa. Mainokset näkyvät yleensä verkkosivustojen sisällön, kuten artikkelien, videoiden tai muun sisällön, yhteydessä ja voivat olla osa suurempaa mainosverkostoa. Mainosten formaatit ovat tyypillisesti kuvista sekä teksteistä dynaamisesti muodostettuja mainosbannereita tai videomainoksia.
Display-mainosten näyttäminen perustuu useisiin vaihtoehtoisiin kohdentamismenetelmiin. Mainokset voidaan suunnata esimerkiksi ihmisille, jotka ovat aiemmin vierailleet tietyillä sivustoilla tai tehneet tiettyjä Google-hakuja.