Kehitä yrityksesi brändiä 
brändipyramidin 
avulla!

Yrityksesi brändi on monimuotoinen asia. Brändin hahmottaminen helpottuu, kun jaat brändin elementit eri osioihin brändipyramidin muotoon.
aloita brändipyramidin rakentaminen
Brändipyramidi auttaa sinua tarkastelemaan yrityksesi markkinoinnin nykytilaa ja tunnistamaan brändisi kehityskohteita.

Brändipyramidin taso 1 - identiteetti eli ydintarjoama

Aloita yrityksesi brändin analysointi määrittämällä mikä yrityksesi on. Tässä muutamia malleja:

IKEA = Huonekalukauppa ja sisustustavaraliike
OP Pohjola = Pankki ja vakuutusyhtiö
Valio = Maito- ja ruokatalo
Älä haksahda tässä nyansseihin. Vaikka yrityksesi tarjoama olisi laaja, pyri arvioimaan mistä yrityksesi ensisijaisesti tunnetaan. Joissain tilanteissa brändi ja tarjoama saattavat erota selkeästi ja tarkoituksella. Esimerkkinä vaikkapa hakukoneena tunnettu Google, jonka tuotot tulevat pääasiassa mainostilan myynnistä

Brändipyramidin seuraavat tasot

Kaikkien yritysten ei ole järkevää pyrkiä analysoimaan ja kehittämään brändinsä kaikkia neljää tasoa. Mikäli olet juuri perustanut kylän ainoan autokorjaamon, voit aivan hyvin keskittyä markkinoinnissasi kertomaan, että kylällä on nyt autokorjaamo.

Brändäämisen muut tasot ovat kuitenkin tärkeitä toimialoilla, joissa on paljon samankaltaista tarjontaa.

Juuri tästä syystä esimerkiksi hammastahnojen brändimainontaan panostetaan runsaasti, vaikka keskiverto kuluttaja käyttää siihen rahaa vain noin kympin vuodessa. Hyvä esimerkki ovat myös TYEL- ja YEL-vakuutuksia tarjoavat vakuutusyhtiöt, jotka käytännössä tarjoavat keskenään samaa palvelua samaan hintaan.

Brändipyramidin taso 2 - kohderyhmä, ominaisuudet ja hyödyt 

Yrityksesi asiakaskohderyhmän määritys eli segmentointi

Kohderyhmän määrityksessä on syytä huomioida perinteisten demografisten tekijöiden (ikä, sukupuoli, sijainti jne) lisäksi myös ostotilanteeseen ja oston motiiveihin liittyvät seikat. B2B-liiketoiminnassa on huomioitava vähintäänkin potentiaalisten asiakkaidesi toimiala sekä kokoluokka henkilöstömäärän tai liikevaihdon mukaan. Mitä paremmin tunnet nykyisen asiakaskuntasi, sen helpompaa tämä sinulle on.

Ominaisuudet

Vertaa yritystäsi kilpailijoihisi keskittyen aiemmin määrittämäsi ydintarjoaman erottautumistekijöihin. Tässä lista, josta voit poimia tyypillisimpiä ominaisuuksia brändipyramidityösi vauhdittamiseksi.
  • Tuotteesi/palvelusi ominaisuudet
  • Hinta
  • Laatu
  • Hinta/laatusuhde
  • Toimitusaika
  • Toimitusvarmuus
Keskity näiden yleisen tason ominaisuuksien lisäksi oman asiakaskohderyhmäsi erityistarpeisiin, ja ota mukaan tarkkaankin määritettyjä asiakassegmenttisi arvostamia ominaisuuksia.

Hyödyt

Summaa seuraavaksi kaksi edellistä kohtaa ja arvioi, mitä hyötyjä yrityksesi tuottaa kohderyhmällesi. Pyri myös arvioimaan tuottavatko ominaisuudet-kohdassa määrittelemäsi kilpailuedut hyötyjä, joita kilpailijasi eivät pysty tuottamaan.

Brändipyramidin taso 3 - mielikuvat ja tunteet

Brändipyramidin kaksi alinta tasoa keskittyivät siihen, mitä yrityksesi sinun mielestäsi on. Tässä vaiheessa käännetään kiikarit toisin päin ja arvioidaan, mitä asiakkaat ajattelevat yrityksestäsi. Tämä ja seuraava taso kertovatkin brändisi todellisesta vahvuudesta.

Miksi brändin vahvuudella on väliä?

Brändiisi sitoutuneet asiakkaat ovat uskollisia, eivätkä heti hyppää halvimman hinnan perään. Hyvä brändi kestää myös kolhuja, eivätkä yksittäiset mainehaittatapaukset vaikuta pitkällä tähtäimellä asiakkaiden mielikuviin. Esimerkkinä tästä vaikkapa Samsung, jonka brändi on edelleen voimissaan lentokoneessa vuonna 2016 räjähtäneestä Samsung Note -puhelimesta huolimatta. Mikäli vastaava mainehaitta olisi osunut juuri markkinoille tulleeseen tai muusta syystä heikompaan brändiin, olisi asiakkaiden luottamus menetetty hetkessä.

Mielikuvat

Mielikuvat ovat adjektiiveja, jotka asiakas liittää mielessään yrityksesi brändiin. Joillekin yrityksille riittää, että he pysyttelevät yleisten mielikuvien sisällä. Esimerkkejä yleisistä mielikuvista ovat mm:
  • Halpa
  • Nopea
  • Helppo
  • Luotettava
  • Laadukas
Mikäli kylälläsi on kaksi autokorjaamoa ja toinen on selvästi laiskempi liikkeissään, riittää kun se toinen kertoo asiakkailleen että "meillä on nopea palvelu". Toisaalta jos yrityksesi toimii kilpaillussa markkinassa, ovat omaperäisemmät ja mieleenpainuvammat mielikuvat valttia. Tällöin yrityksesi voi olla esimerkiksi:
  • Empaattinen
  • Idearikas
  • Kärsivällinen
  • Realistinen
  • Tunneälykäs
Mielikuvat voivat olla samoja, kuin edellisessä vaiheessa määrittämäsi ominaisuudet. Esimerkiksi kotimaisuus on usein sekä todellinen ominaisuus, että asiakkaiden mielissä oleva mielikuva. Toisaalta ominaisuudet ja mielikuvat eivät aina kulje käsi kädessä. Saatat itsekin keksiä jonkin automerkin, joka laadukkaasta mielikuvasta huolimatta ei tosiasiallisesti ole Daciaa luotettavampi. Tällöin laatu on silloin pelkkä mielikuva, ei tosiasiallinen ominaisuus.

Tunteet

Minkälaisia tunteita yrityksesi ja tuotteesi/palvelusi asiakkaissasi herättää? Ajattele ostotapahtumaa, tuotteesi/palvelusi käyttöä sekä mahdollisia takuu- ja reklamaatiotilanteita. Mikäli et koe että yrityksesi herättää erityisiä tunteita, voit huoletta skipata tämän kohdan.

Brändipyramidin taso 4 - suhteet

Välittävätkö asiakkaasi aidosti yrityksestäsi? Osoittavatko he sitoutumista uusintaostojen myötä tai toimivatko he näkyvästi yrityksesi lipunkantajina vaikkapa sosiaalisessa mediassa?

Useimmilla yrityksillä on pitkäaikaisia asiakkaita. Jatkuvaa palvelua tarjoavilla yrityksillä (vakuutusyhtiöt, tilitoimistot jne) pitkäaikaisuus voi osittain johtua siitä, etteivät asiakkaat ole jaksaneet vertailla tai kilpailuttaa yritystäsi. Pyri siis analysoimaan ovatko asiakkaasi nimenomaan tunnetasolla luoneet suhteen yritykseesi.

Kun brändipyramidisi on valmis, 
hyödynnä sitä näin!

Arvioi ja kehitä

Arvioi ensin omien vastaustesi todenmukaisuutta. Ovatko kirjaamasi asiat sellaisia, joita yrityksesi todellisuudessa on vai ainoastaan haluaisi olla. Mikäli todellisuuden ja tavoitetilanteen välillä on eroa, pyri kehittämään yritystäsi tavoitetilaa kohti.

Tarkastele ja analysoi

Tarkastele yrityksesi verkkosivuja sekä muuta markkinointisisältöä ja katso, tulevatko brändipyramidin eri tasoille kirjaamasi elementit selkeästi esiin. Vielä paremman hyödyn saat kun annat tämän tehtävän yrityksesi ulkopuoliselle taholle, kuten vaikkapa puolisollesi tai naapurillesi.

Jututa asiakkaitasi

Kysy asiakkailtasi, mitä mieltä he ovat brändistäsi. Tässä malliksi yksi kysymys kustakin brändipyramidin kolmesta ensimmäisestä ja myös tärkeimmästä tasosta:

1. Miten määrittelisit meidän yrityksen/tuotteen/palvelun? (Jos sinulla on parturi, autokorjaamo tai tarjoamasi on muuten täysin yksiselitteinen, ei tätä tarvitse kysyä)
2. Mitkä ovat meidän yrityksen/tuotteen/palvelun tärkeimmät ominaisuudet ja erottautumistekijät?
3. Minkälainen meidän yrityksemme/tuotteemme/palvelumme mielestäsi on?

Vertaa vastauksia

Vertaa omia näkemyksiäsi yrityksesi brändistä asiakkaidesi vastauksiin. 
Muista, että asiakkaidesi vastaukset kertovat brändisi todellisen tilan.

Autamme mielellämme!

Autamme mielellämme yrityksesi brändin kehittämisessä workshoppien muodossa. Tarjoamme myös asiakastutkimus-, kilpailijavertailu- sekä koemarkkinointipalveluita lähtötilanteesi selvittämiseksi.

Kun yrityksesi brändinkehityksen tavoitetila on selvillä, terävöitämme yrityksesi kärkiviestit ja tuotamme uuden yritysilmeen sekä verkkosivuston avaimet käteen -periaattella. Autamme mielellämme yrityksesi brändin kehittämisessä workshoppien muodossa.

 Tarjoamme myös asiakastutkimus-, kilpailijavertailu- sekä koemarkkinointipalveluita lähtötilanteesi selvittämiseksi. Kun yrityksesi brändinkehityksen tavoitetila on selvillä, autamme laatimaan yrityksesi kärkiviestit ja tuotamme uuden yritysilmeen sekä verkkosivuston avaimet käteen -periaatteella.
  

Haluatko kehittää yrityksesi markkinointia?

Laita viestiä!

    Kuinka ottaisimme sinuun yhteyttä?

    usersrocketquestion-circlelayers linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram