Markkinointistrategia luo pohjan kaikelle kaupalliselle tekemiselle
Markkinointistrategia
Markkinointistrategian teko etenee vaiheittain ja vaiheiden järjestys on aina sama. Markkinointistrategiatyön tuloksena on konkreettinen toimenpidesuunnitelma, joka ohjaa markkinoinnin käytännön toteutusta.
lähtötilanne
asiakastarve
kohderyhmä
ostokäyttäytyminen
kilpailijat
epäsuorat kilpailijat
1.
2.
tuote/palvelu
hyödyt
tuotehierarkia
hintapositiointi
erottautumistekijät
samankaltaisuustekijät
brändi ja ydinviestit
nimi
logo
visuaalinen ilme
tekstien tyyli ja sävy
ydinviestit
3.
4.
teknologiat
verkkosivusto
somekanavat + mainostilit
uutiskirjepalvelu + markkinoinnin automaatio
CRM ja analytiikka
Myös käyttöoikeuksien ja tietoturvan hallinta tulee suunnitella.