Markkinointistrategia luo pohjan kaikelle kaupalliselle tekemiselle
Markkinointistrategia
Markkinointistrategian teko etenee vaiheittain ja vaiheiden järjestys on aina sama. Yksittäisen kampanjan markkinointistrategia voidaan luoda tunnissa, kokonaan uuden tuotteen tai palvelun markkinointistrategian luonti vie tyypillisesti viikon.
lähtötilanne
asiakastarve
kohderyhmä
ostokäyttäytyminen
kilpailijat
epäsuorat kilpailijat
1.
2.
tuote/palvelu
hyödyt
tuotehierarkia
hintapositiointi
erottautumistekijät
samankaltaisuustekijät
brändi ja ydinviestit
nimi
logo
visuaalinen ilme
tekstien tyyli ja sävy
ydinviestit
3.
4.
teknologiat
verkkosivusto
somekanavat + mainostilit
uutiskirjepalvelu + markkinoinnin automaatio
CRM ja analytiikka
Myös käyttöoikeuksien ja tietoturvan hallinta tulee suunnitella.